top of page

Millest tekivad kõhugaasid ehk puhitus ja kuidas neid leevendada?




Kas oled aeg-ajalt tundnud, et kõht on punnis nagu õhupall ja püksivöö on ootamatult pingul? See võib olla üsna tüütu ning kimbutab 10–30% elanikkonnast ja ca 61 % soole ärritussündroomiga inimestest. “Punnis“ tunne tekib tavaliselt kõhugaasidest, mis on ärritunud soole sündroomi korral üsna tavaline.


Miks tekivad kõhugaasid?


Kõhupuhitusel on palju lihtsaid põhjuseid, nagu gaasid, kõhukinnisus, seedehäired, toidutalumatus ja vedelikupeetus. Peamiseks kõhugaaside põhjuseks on seedetrakti töös esinevad talitlushäired. Kui su seedimine ei tööta korralikult, siis on soolestiku liikumine häiritud ja see võib põhjustada gaaside kogunemist.


Stress ja ärevus võivad seedehäirete sümptomeid esile kutsuda ning süvendada.

Kõhupuhitus võib tuleneda seedimata toidu bakteriaalsest fermentatsioonist tingitud suurenenud gaasitootmisest, aeglustunud gaasitransiidist või soolestiku suurenenud tundlikkusest normaalse gaasikoguse suhtes.


Puhituse tekkimisel mängib suurt rolli toitumine.


Teatud toidud ja toidutalumatused on väga sageli kõhuprobleemide peamisteks põhjustajateks. Kui kõht läheb “korrast ära”, tuleks vältida toitude söömist, mis soodustavad gaaside teket (näiteks kaunviljad, kapsas, lillkapsas, spargelkapsas ja spargel ning gaseeritud joogid ja piimatooted). Lisaks võivad kõhtu ärritada ka vürtsikas ja rasvane ning töödeldud toit. Samuti on oluline pöörata tähelepanu sellele, kuidas sa sööd. Kiiresti toitu kugistades ei jõua sa korralikult toitu läbi närida, mis raskendab edasist seedeprotsessi ja aitab veelgi kaasa puhitustunde tekkimisele. Ka vedelikupeetus

Kui tugev kõhupuhitus tuleb kohe pärast söömist, siis soovitame vähendada toiduportsioneid ja süüa nende vahele tervislikke madala FODMAPi snäkke, olla füüsiliselt aktiivne ja vältida raskesti seeditavaid toite.




Millised on kõhugaaside ja puhituse peamised sümptomid?


Kõhugaasid ja ka puhitus põhjustavad ebamugavust, surve- ja pingetunnet ning isegi valu. Mõnikord võib see tunda anda kogu kõhus, aga vahel võib selline ebamugavustunne väljenduda vaid teatud piirkondades nagu ülakõht või alakõht. Gaasi põhjustatud puhitus võib põhjustada kerget ebamugavust, aga ka tugevat valu. Sageli kaasnevad gaaside ja puhitusega ka muud kõhuprobleemid ning esineb vähemalt üks järgnevatest sümptomitest:


  • “Õhku täis” tunne: Üks peamisi gaaside ja puhituse sümptomeid on tunne, nagu oleks su kõht õhku täis ja paisunud.

  • Kõhuvalu: Kõhugaaside ja puhitusega kaasneb sageli kõhuvalu. Valu võib olla erineva intensiivsusega - terav, kramplik või pidev. See võib lokaliseeruda ühes piirkonnas või levida üle kogu kõhu.

  • Gaaside sage väljutamine ehk “puuksutamine”: Kõhugaaside kogunemine seedetraktis võib põhjustada vajadust pidevalt puuksutada. See võib olla piinlik või ebameeldiv, kuid on igati loomulik viis gaasidest vabanemiseks.

  • Seedehäired: Kõhugaaside ja puhitusega kaasnevad tihti ka muud seedetrakti häireid, nagu kõhulahtisus või kõhukinnisus ja äkiline soov soolt tühjendada. Ärritunud soole sündroomiga inimestel esinevad enamasti mitmed kõhuprobleemid korraga.

  • Krooksutamine ja röhitsemine: Kuigi röhitsemine võib samuti tunduda piinlik, tuleb kõhugaaside korral seda tihti ette. Krooksudega koos võid suus samuti tunda ka haput või happelist maitset.

  • Ebamugavustunne pärast söömist: Kõhugaasid ja puhitus tekivad eriti siis, kui oled tarbinud gaase tekitavaid toite.

  • Iiveldustunne: Tihti esineb koos teiste sümptomitega ka iiveldustunne.


Kuigi kõhupuhitusega kaasnevad muud sümptomid on ebameeldivad ja segavad elukvaliteeti, pole nad eluohtlikud.


 

Arsti poole tuleb aga pöörduda kohe kui nende sümptomitega kaasneb:

  • intensiivne valu

  • palavik

  • oksendamine, mis kestab kauem kui 24 tundi

  • verine väljaheide

  • eelnev füüsiline vigastus, näiteks löök kõhtu või avarii

  • kõhu kiire tursumine

  • varasem kirurgiline protseduur

 

Kuidas kõhugaase ja puhitust leevendada?


Gaaside ja puhitustunde leevendamiseks saad omal käel palju ära teha ja tihti märkad tulemusi juba pärast lihtsate muudatuste tegemist dieedis ja elustiilis.

  • Proovi vältida toite, mis tekitavad gaase: Pane tähele, millised toiduained sulle enam gaase tekitavad, ja proovi nende kogust enda toidulaual vähendada. Gaase tekitavad toidud võivad individuaalselt erineda, kuid levinuimad on näiteks oad, läätsed, brokoli, lillkapsas, sibul, küüslauk ja suhkruvabad tooted.

  • Söö aeglasemalt ja näri toitu põhjalikult: Kiire söömine ja kugistamine võib põhjustada õhu neelamist, mis omakorda suurendab kõhugaaside teket. Proovi pöörata rohkem tähelepanu sellele, kuidas sa sööd. Aeglasemalt süües ja korralikult närides kergendad edasist toidu seedimise protsessi.

  • Eelista väiksemaid portse: Korraga suuri toidukoguseid süües suurendad seedetrakti koormust ning see võib põhjustada erinevaid seedimise probleeme. Eelista pigem mitmeid väiksemaid söögikordi tihemini.

  • Joo rohkem vett: Piisav vee tarbimine aitab hoida seedetrakti korras ja soodustab seedeprotsessi. Jälgi, et jooksid päeva jooksul piisavalt vett (ca 1,5-2 liitrit).

  • Väldi gaase tekitavaid jooke: Väldi gaseeritud jooke nagu limonaadid või gaseeritud vesi.

  • Maanda stressi: Stress on üks salakaval tegur, mis mõjutab märkamatult seedetrakti normaalset talitlust. Leia endale sobiv stressimaandamise meetod, näiteks jooga, meditatsioon, hingamisharjutused või jalutuskäigud looduses. Regulaarne füüsiline aktiivsus on väga oluline soolestiku tervise püsimiseks.

  • Proovi probiootikume: Probiootikumid on head piimhappebakterid, mis aitavad tasakaalustada soolestiku mikrofloorat ning leevendada kõhuprobleeme. Enne probiootikumide võtmist võiksid konsulteerida arsti või toitumisterapeudiga, et kindel olla, millised sulle sobivad. Näiteks IBS iga inimesed peavad jälgima, et toidulisandid ei sisaldaks inuliini.


Ägeda puhituse ja sellega kaasneva valu leevendamiseks: Võid abi saada käsimüügiravimitest nagu aktiivsüsi, Espumisan jt. Pea apteekriga nõu milline ravim just Sulle võiks sobida. Pane kõhule soekott või võimalusel mine vanni.

Kõhuprobleemidega võid proovida pidada ka toidupäevikut, et jälgida, millised konkreetsed toiduained või käitumismustrid sümptomeid süvendavad. Kui eeltoodud meetmed ei aita ning kõhupuhitus ja gaasid häirivad ikka igapäevaelu, siis tuleb pöörduda arsti poole. Arst saab määrata sobiva ravi, sealhulgas soovitada seedeensüüme, probiootikume või muid ravimeid, et leevendada sümptomeid. Samuti saab arst teha täiendavaid uuringuid, et leida täpsem diagnoos ja panna paika individuaalne raviplaan.


Kui oled arstilt saanud soole ärritussündroomi diagnoosi või soovid kõhugaaside ja puhituse leevendamiseks proovida FODMAP-dieeti, siis pöördu julgelt minu poole. Koos vaatame üle, kas FODMAP-dieet sobib Sulle, kust tuleks alustada ja kuidas dieeti tervislikult oma igapäevaellu integreerida.


Kommentit


bottom of page